Copywriting - Písanie reklamných textov


V predošlom článku sme si priblížili reklamu. V tomto článku sa budeme venovať reklame, ktorá zahŕňa písanie textov – teda copywritingu. Copywriting sa vo všeobecnosti týka reklamných článkov, rôznych propagačných materiálov či newsletterov. A ako by sme copywriting mohli stručne definovať? Ako náuku o písaní reklamných textov, ktorých cieľom je zaujať.

Copywriter je osoba píšuca tieto texty. Tu sa dostávame aj k téme SEO – Search Engine Optimization – optimalizácia pre vyhľadávače. Jednou z foriem copywritingu je PR článok, ktorého cieľom je zlepšenie pôsobenia či imidžu firmy. Poďme sa teraz bližšie pozrieť na copywriting ako taký.


Copywriting niektorých môže tak trochu desiť, písanie reklamy je predsa len vrtkavá vec. Nie je to tým, že je technicky ťažko zvládnuteľný, ale tým, že predajcovia nechcú znieť vtieravo a vnucujúco – a tak sú v copywritingu opatrní.

Dôležitým faktom je aj to, že medzi časom, kedy bol text vytvorený a kedy bol čítaný, prejde určitý čas, čo môže znamenať isté riziko. Vždy, keď sa texty vypustia von, predajcovia dúfajú, že budú mať svojich adresátov.


Copywriting by sme mohli rozdeliť do šiestich krokov, ktoré vám budú nápomocné:

1. Predávať sa majú výhody, nie funkcie

V skutočnosti spotrebiteľ kupuje výhodu produktu, nie produkt. Potrebujete ukázať pozitíva svojho produktu, predávate riešenia na problémy ľudí. Skúste si predstaviť svoj produkt ako riešenie nejakého problému, potom uvažujte nad tým, ako zákazník použije váš produkt a nakoniec ponúknite aj určité záruky – môže sa jednať o vrátenie peňazí či výmenu tovaru.

2. Píšte jednoducho

Cez svoje texty budete akoby priamo komunikovať so spotrebiteľmi, preto musíte použiť ich jazyk a jednoducho vyjadriť to, čo chcete. Vaše texty by mali odrážať vnútorné pochody spotrebiteľov. Vyjadrujte sa jasne, v copywritingu vám veľmi nepomôže, že ste literárny akrobat.

3. Nadpis je dôležitý

Ľudia si vlastne omnoho radšej prečítajú titulky ako celý obsah. Je to totiž prvé stretnutie a vy urobíte buď dobrý dojem, alebo pozornosť čitateľa stratíte.

  • Ľudia milujú čísla, nebojte sa ich preto v nadpisoch použiť
  • To isté platí o zoznamoch (5 osvedčených spôsobov, ako vytvoriť efektívnu...)
  • Ľudia sa radi zastavia pri kontroverzných titulkoch
  • Radi sa zastavia pri nadpisoch, ktoré sa odvolávajú na potrebu poznania niečoho
  • Odvolávajte sa v titulkoch aj na logické a rozumové dôvody (7 dôvodov, prečo by ste mali...)
  • Je dobré, ak vyvoláte nadpisom zvedavosť na váš produkt alebo službu, poprípade nejakú tému
  • Okrem už spomenutého sa snažte spustiť emocionálnu odpoveď v mysliach čitateľov. Pomôžu vám pri tom slová ako zadarmo, objavovať, úžasné a pod.

4. Relevantnosť

Reklamy si ľudia nevyhľadávajú, aby si ich čítali a kochali sa. Reklamu si človek pozrie resp. prečíta iba vtedy, ak ho ihneď zaujme chytľavý nadpis, vizuálna stránka reklamy, no najmä: ak nejako odpovedá na jeho potrebu alebo problém.

Preto je dôležité sa uistiť, že naozaj poznáte svoju „cieľovku“, teda skupinu ľudí, vaše cieľové publikum a jeho problémy. Musíte pochopiť, prečo ľudia kupujú to, čo kupujú, alebo naopak, prečo si niečo nekúpia. V reklame jednoducho musíte byť presvedčiví do takej miery, aby mal konkrétny človek pocit, že prehovárate práve k nemu.

5. Potrebujete skúmať

Skúmajte svoje reklamy, reklamy konkurenčných produktov. Dívajte sa na ne, premýšľajte nad nimi, analyzujte ich. Zistíte tak, čo konkurenti predávajú, ako produkty predávajú a ako na ich reklamy odpovedá trh. Pochopiteľne, nesmiete zanedbať svoj produkt, musíte ho dokonale poznať. Aj keď chcete pri nejakom novom produkte vytvoriť jednoduchý titulok, niekedy nad ním potrebujete stráviť pokojne aj mesiac.

Váš mozog za ten čas nasiakne všetkými informáciami, prepojí ich, až sa z toho doslova „vylúhuje“ ten správny nadpis. Čo sa ešte týka konkurencie, dajte si záležať na tom, aby ste vedeli, kto vám konkuruje a ako prehovára k zákazníkovi. Potom môžete hľadať lepšiu cestu prostredníctvom výhod toho svojho produktu.

6. Objasnite to, čo už je zrejmé

Vaši potenciálni zákazníci musia rozpoznať váš produkt medzi všetkými ostatnými. Musia v ňom vidieť riešenie svojho problému alebo potreby. Nemôžete niekomu povedať cez reklamu : „Ja som ten, ktorého potrebujete.“ Musíte mu ukázať, prečo práve vy ste najlepší, čo práve vás odlišuje od iných, v čom mu budete nápomocnejší, než ostatní.


Na záver...

Ak s copywritingom začínate, vyhľadajte si o tom čo najviac informácií. Je jasné, že hneď nebudete svetoví a perfektní. Väčšina dobrých výtvorov potrebuje čas. Vy tento čas využite na to, aby ste rástli v tom, čo robíte, aby ste sa neustále zlepšovalo. A hlavne veľa píšte. Nemusí to byť hneď prvý nápad, čo vás dostane na vrchol, no iste to bude dôležitý krok vpred.

Vždy si vytvorte viacero návrhov, svoje nápady si neustále zapisujte, aj keď sa vám niektoré z nich budú zdať hlúpe. Paradoxne – z takýchto nápadov často vznikajú skvelé reklamy. Hlavne tieto nápady nechajte dýchať, nechajte im dostatok času, kým budete vedieť udrieť na tú správnu strunu.


Zdroje:

kickofflabs.com

Páčil sa Vám tento článok?

Zdielajte ho

Tip

Uľahčite si zadávanie dopytov


Zaregistujte sa zdarma ako dopytujúci a ušetrite čas pri pridávaní budúcich dopytov


Uložte si Vaše kontaktné údaje a následne nebude potrebné ich opakované zadávanie a overovanie


Registrácia zdarma