Reklama


Iste netreba vysvetľovať, aká je reklama dôležitá. No aj malá reklamná kampaň zje veľký kus vášho finančného koláča. Preto je dôležité venovať tejto téme pár dôležitých riadkov. Pre malú firmu je totiž pohroma, ak aj tú cennú časť rozpočtu minú práve na zlú reklamu. Pozrime sa teda na samotný pojem reklamy.

Čo vlastne je reklama? Je to istá forma komunikácie, ktorá ma o niečom presvedčiť. Reklama môže byť umiestnená v novinách, v televízii, v rádiu, na webe, v mailoch. Ide o jednosmernú komunikáciu, ktorú platí majiteľ firmy. Ak teda už vieme, čo to je, poďme sa na reklamu pozrieť trochu podrobnejšie.


Koľko stojí reklama?

Tu sa nedá presne určiť jednotná cena. Pochopiteľne, sú reklamy, ktoré zasiahnu väčší okruh ľudí, takže na túto reklamu je potrebné si pripraviť väčší balík peňazí a zvyčajne ide aj o efektívnejšiu reklamu. Ale vždy záleží od oblasti, v ktorej podnikáte.

Niektoré oblasti si možno nevyžadujú práve reklamu v televízii, pretože hneď ako nastúpili na scénu, zaujali a stali sa tzv. trhákom. Ak však ponúkate produkt, ktorý ponúka veľa iných firiem, budete musieť pravdepodobne na reklamu minúť o niečo viac. Každopádne, jedna vec je istá – každý podnikateľ chce náklady znížiť na čo najmenšiu sumu, to je prirodzené. Reklamné agentúry sú však tiež subjekty, ktoré medzi sebou zdravo súperia a tak sa môžete dočkať i zliav a výhodných ponúk.

Každopádne, jedna vec je istá – každý podnikateľ chce náklady znížiť na čo najmenšiu sumu, to je prirodzené. Reklamné agentúry sú však tiež subjekty, ktoré medzi sebou zdravo súperia a tak sa môžete dočkať i zliav a výhodných ponúk.


Viac k reklamám

Ak chcete niekam umiestniť reklamu, potrebujete dobrý nápad. Niektoré reklamy sa snažia povedať príliš veľa a diváci sú tak zamorení všetkými reklamami, že je ťažké niektorú z nich si zapamätať. Ak niekto zadá reklamnej agentúre predstavu svojej reklamy, predpokladá, že reklamná agentúra má dobrý proces informovania prostredníctvom reklamy. Nie vždy to tak však je. Pri reklame potrebujete mať zadaný jasný cieľ a v bodoch napísané poznámky.

Ak sa pýtate, aký typ reklamy je pre vás najlepší, závisí to od viacerých aspektov: od vášho publika, od toho, čo chcete, aby potenciálny nákupca urobil a tiež to závisí od vášho rozpočtu. Niekomu sa hodí zábavná reklama, inému informatívna.

Aká reklama napríklad nefunguje? Taká, ktorá je tvorená cez racionálne myslenie. Reklamy nezaujmú cez racionalitu, ale cez emócie, to si treba pri tvorení reklamy uvedomiť.

Reklama je tu na to, aby odovzdala ľuďom príbeh, ktorý zahŕňa informáciu o vašom podnikaní, o produkte, ktorý ponúkate. Reklamy môžu mať všelijakú podobu. Môže rozprávať pomocou slov, zvukov, videí, pomocou obrázkov. Pri tvorení reklamy je dôležitý kreatívny prístup. Nie však až natoľko, aby šiel príliš mimo vychodený chodník. Občas sa to s kreativitou trochu prestrelí a je z toho drahá chyba.

Ak máte pocit, že váš rozpočet je primalý na to, aby ste si dovolili reklamnú agentúru, zhostite sa toho sami a spoľahnite sa na svoje silné stránky. Ak viete písať, začnite reklamou prostredníctvom brožúr a letákov, ak ste viac umelecky zdatní, upriamte sa skôr na použitie obrázkov a nie slov. vždy však dbajte na to, aby mal kto vašu prácu skontrolovať pred tým, než reklamu pošlete do obehu. V reklame platí jedno zlaté pravidlo: nesnažte sa obsiahnuť všetkých ľudí. Reklamu upriamte na určitú cieľovú skupinu.


Ak chcete mať úspešnú reklamu...

  • Reklamná kampaň má byť jednoduchá, nie príliš obsiahla
  • Zacieľte reklamu na určitú skupinu spotrebiteľov
  • Ak to nepatrí do vašej práce, v reklamách sa vyhnite propagovaniu politických či náboženských programov
  • Reklamu použite na konkrétny produkt alebo službu, nie na všetky vaše produkty
  • Pozitívnym krokom je ponuka kupónov a zliav

Pri reklamách je dôležitá spätná väzba. To si však vyžaduje schopnosť prijať konštruktívnu kritiku od spotrebiteľov. Aj keď dostanete skvelý nápad, implementujete ho do svojej reklamy, neznamená to, že reklama je skvelá. Ak totiž spotrebitelia nedostanú presne to, čo potrebujú, reklamná kampaň bola zbytočná. Reklama má byť urobená tak, aby dávala odpoveď na problémy spotrebiteľov.


Vizitky

Vizitky sú síce nenápadná, no silná reklama. Okrem toho, že sú pomerne lacné, ich výhodou je to, že sú naporúdzi, ak človek potrebuje služby tohto typu. Samozrejme, treba ich ľuďom dať. Jeden druh vizitiek je na vytváranie sietí, druhý na reklamné účely.


Blog

Blog takisto môže byť perfektnou reklamnou činnosťou a vyžaduje si minimálne počítačové zručnosti. Skôr, ako začnete svoj blog písať, snažte sa zistiť, ako je na tom blog konkurentov. Môže vám to pomôcť pochopiť, ako správne blogovať, aby to prinieslo zisk.


Kúpa domény a spustenie webu

V tomto smere je na trhu dosť poskytovateľov služieb. Vám stačí zaplatiť za registráciu domény. Čo sa týka web dizajnu, takisto to môžete sami zvládnuť cez nástroje týchto webových stránok. Taktiež sa najprv poobzerajte po iných fungujúcich stránkach, čo robia dobre, čím by ste sa mohli inšpirovať. Je tu však aj možnosť zakúpenia webovej šablóny, to je výhodné pre tých, ktorí nemajú veľký rozpočet a nemôžu si dovoliť nikoho, kto by im vytvoril webovú stránku. S týmito šablónami sa dá vcelku dobre pracovať, môžete vkladať vlastný text či obrázky.


Internetové reklamné služby

Ak máte blog či webovú stránku, môže vás lákať nákup reklamného priestoru na internete. Ten však môže byť pomerne drahý. Treba si hlavne všímať rozdiely v ponúkaných službách. Radšej si najprv priplaťte za kvalitnú reklamu a potom neskôr využite aj reklamy s menej známymi vyhľadávacími nástrojmi. Avšak lepšie je mať efektívne SEO, ktoré vám zvýši návštevnosť stránky.


Televízia a rádio

Inzerovanie v televízii alebo v rádiu je dosť drahé, takže si ho väčšina začínajúcich firiem nemôže dovoliť. Takéto reklamy si vyžadujú profesionálne zručnosti ohľadom skriptovania, dizajnu, inscenácie, nahrávania i úprav.


Osobné odporúčanie

Táto reklama je veľmi efektívna. Ak si navzájom ľudia odporúčajú produkty, je tam väčšia dôvera v produkt. Na začiatku vám osobným odporučením môže pomôcť práve rodina a priatelia. Je dobré rýchlo reagovať na sťažnosti zákazníkov, pretože aj zlá reklama sa veľmi rýchlo šíri.

S reklamou zabodujete, ak máte príbeh, ktorý zaujme. Nestačí iba jeden. Budete chcieť zaujať rôznych zákazníkov a tak postupne budete vytvárať reklamy a príbehy. Reklamné kampane tvorte tak, aby ste nevyčerpali úplne svoj rozpočet. Nech je vaša reklama kreatívna, no najmä jasná.



Páčil sa Vám tento článok?

Zdielajte ho

Tip

Uľahčite si zadávanie dopytov


Zaregistujte sa zdarma ako dopytujúci a ušetrite čas pri pridávaní budúcich dopytov


Uložte si Vaše kontaktné údaje a následne nebude potrebné ich opakované zadávanie a overovanie


Registrácia zdarma