USP (UNIQUE SELLING PROPOSITION) alebo jedinečný predajný argument


USP (UNIQUE SELLING PROPOSITION) alebo jedinečný predajný argument je zjednodušene dôvod, pre ktorý by si zákazník mal kúpiť váš produkt. Táto téma patrí k veľmi dôležitým aspektom podnikania. Keď tvoríte reklamu pre svoj produkt, predkladáte takú vlastnosť produktu, ktorá si zákazníkov získa. Musíte však myslieť aj na to, ako sa odlíšiť od konkurencie tak, aby ste ponúkali niečo, čo nikto iný v ponuke nemá.

Jedinečný predajný argument nie je hodnotou, ale skôr taktikou. Hodnota je čímsi pocitovým, kedy má zákazník pocit, že váš produkt je to pravé. Jedinečný predajný argument sa vzťahuje na konkrétny produkt a je založený na racionalite. Pri podnikaní je veľmi dôležité, aby sa produkt odlišoval, aby bol jedinečný. A práve preto je nutné dozvedieť sa viac o USP.


Určenie jedinečného predajného argumentu je jedným z najdôležitejších krokov v marketingu. Často rozhoduje o tom, ako veľmi sa produkt ujme na trhu. Ak bude váš produkt jedinečný, máte väčšiu šancu získať mnoho zákazníkov. Ak vaše USP nebude efektívne, podnikanie bude skôr bojom o prežitie.

USP je jedinečnosť. Musíte sa v mysliach budúcich zákazníkov zapísať ako osobití. Niektorí by možno USP definovali inak a predkladali iné koncepty. Faktom však zostáva, že jedinečnosť predáva.

Predstavte si, že ste zákazník a máte sa rozhodnúť medzi stovkami iných výrobcov ponúkajúcich podobný či taký istý produkt. Kladiete si tak otázku: „Prečo by som si mal kúpiť práve TENTO produkt?“ Alebo: „V čom je tento blog lepší, než tamten?“

Zákazník neskúma dlho, vyberá si taký produkt, ktorý už na prvý pohľad ponúka čosi príťažlivejšie, čosi, čo mu je bližšie a odpovedá na jeho potreby. A preto sa musíte odlíšiť takým spôsobom, aby to bolo hneď zjavné.

Ak si práve teraz vravíte, že „veď predsa zákazník si vyberie produkt, ktorý je NAJLEPŠÍ...“, skúste sa ešte raz zamyslieť. Načo by ste mali bojovať o prvenstvo, teda načo byť najlepší v niečom, kde sa o prvenstvo snažia všetci ostatní?

Nie je lepšie vynikať tak, že ste najlepší v tom, v čom sa nik pred vami nepokúšal o prvenstvo? Namiesto vyhratia hry, ktorú hrajú všetci ostatní, vy zmeníte práve hru.

Nestačí totiž produkt iba propagovať. Propagáciou totiž nevykompenzujete produkt a jeho slabé USP. Ťažko predáte krásne vedro, keď je deravé. Ak chcete úspešne podnikať, musíte na tom naozaj pracovať, byť nápomocný svojim zákazníkom, zlepšovať produkt, rozširovať ponuku a aj propagovať. Podnikanie má svoje fázy, dalo by sa povedať, že definícia USP je prvá fáza.


Ako definovať svoje USP?

Ak hľadáte odpoveď na túto otázku, nenájdete iba jednu správnu, ktorá platí pre všetkých. Závisí to aj od toho, v čom podnikáte. Ak je vašim hlavným cieľom sa odlíšiť, môžete vychádzať z nasledujúcich odporúčaní.

1. Rozdielom môže byť práve vaša osobnosť

Ak patríte k tzv. menším podnikateľom, odlišnosťou môžete byť práve vy. Dajte svojskú pečiatku na svoj produkt, do celého vášho podnikania. Výsledkom bude niečo, čo sa nebude dať napodobiť. Vy ste predsa len jeden.

2. Spájajte a zlučujte

Jedinečnosť často získame práve tým, že zlúčime to, čo nikto pred nami, že zlúčime myšlienky, ktorých kombináciu predtým nikto nepoužil. Dajte si otázku, čím sa vaša firma zaoberá a s čím by ste to mohli zlúčiť tak, aby vznikla zaujímavá a príťažlivá kombinácia. Nemusíte hneď vymýšľať niečo prelomové, kombinujte.

3. Zúžte tému

Ak ste napríklad webový vývojár, zúžte svoje pôsobenie len v oblasti pracovných webových stránok WordPress. Odvolajte sa na svoju špecializáciu a podľa toho opäť vyberiete spôsoby propagácie.

4. Nemusíte zaujať všetkých

Keď človek začína podnikať, je pochopiteľné, že by sa najradšej páčil všetkým, pretože všetkých považuje za potenciálnych kupujúcich. Ako môžete vytvoriť USP, ak chcete osloviť všetky skupiny ľudí? Nijako.

Preto by ste mali vytvoriť akési puto medzi sebou a určitou skupinkou ľudí. Intenzívnejšie spojenie s menšou skupinou je lepším riešením ako pokusy zapáčiť sa všetkým.

5. Dôležitosť Brandingu, dizajnu a šírenia správy o sebe

Máte USP. Čo ďalej? Vašou ďalšou úlohou je USP dobre odkomunikovať. Deje sa to práve cez značku, cez dizajn, slogan. Vytvoríte tak koncepciu jedinečnosti. Nie je to jednorazovou záležitosťou. Musíte sa opakovane pripomínať, ukazovať svoju inakosť.

6. Byť jedinečný nestačí, sledujte dopyt

Pozor: byť jedinečný nestačí. Čo z vašej jedinečnosti, ak pre váš produkt neexistuje trh? USP môže byť unikátne, no musí reagovať na určitý dopyt. Okrem jedinečnosti sa musí USP vyznačovať aj jasnosťou. Musí byť zákazníkovi hneď jasné, zreteľné a pochopiteľné.


Dá sa zabodovať bez USP?

Ako sa vraví, všetko sa dá. Áno, je možné uspieť i bez jedinečnej predajnej vlastnosti, no nie je to jednoduché. Vyžaduje si to vývoj a silnú propagáciu a aj trochu šťastia. na druhej strane, ani jedinečnej predajnej vlastnosti sa nemôžete úplne oddať, nedá sa iba plánovať a pritom nepodnikať kroky.

Pracujte na svojom nápade, zdokonaľujte ho za chodu. Uvažovať o vynikajúcom USP totiž nestačí.


Zdroje:

fizzle.co

Páčil sa Vám tento článok?

Zdielajte ho

Tip

Uľahčite si podnikanie


Získajte:

Viac zákaziek vďaka prístupu k aktuálnym dopytom

Priestor na prezentáciu Vašej spoločnosti na internete

Nástroj na tvorbu jednoduchých dokladov (faktúr, dodacích listov a cenových ponúk)

a mnoho iného...


Zaregistrujte sa zdarma bez akejkoľvek viazanosti alebo mesačných poplatkov


Registrácia zdarma