Základy online reklamy


Online reklama so sebou prináša mnoho výhod. Jednou z nich je určite to, že nenesie so sebou príliš veľké náklady a pri tom zasahuje dosť veľkú masu ľudí. Podnikatelia, ktorí využívajú tento typ reklamy si takisto nevedia vynachváliť to, že online reklama je pomerne dobre merateľná. Celkom presne môžete zistiť, koľko ľudí na reklamu reagovalo.

Aby bola takáto reklama účinná, potrebuje byť dobre umiestnená, graficky príťažlivá, nápaditá. Dnes si teda viac povieme o online reklamách a všetkom, čo s nimi súvisí. Pozrieme sa na ne aj z hľadiska e-bookov. Ak chcete byť úspešní vo svojom podnikaní, tento typ reklamy by ste určite nemali obísť.


Dvoma najbežnejšími formami online inzercie je platená reklama vo vyhľadávači a tzv. display reklama.

Viete, kam siaha história marketingu? Ak sa domnievate, že do 19. storočia, domnievate sa správne. Práve v 19. storočí marketingový priekopník John Wanamaker vyslovil známe slová, že polovica peňazí investovaná do marketingu je vyhodená z okna. Problém je v tom, že nikdy neviete, ktorá.

Doba však pokročila a naše marketingové stratégie sú už značne úspešnejšie aj vďaka tomu, že online reklama je vysoko merateľná. Dokonca sa dnes dá povedať, že online reklama predstihla tradičné médiá a reklamy v nich umiestňované.

Základy online inzercie

Dá sa povedať, že máme k dispozícii širokú paletu reklám, ktoré sú dostupné online. Ako sme spomínali vyššie, máme dva základné typy reklám:

1. Platená reklama vo vyhľadávači

V tomto prípade ide o najväčšiu reklamnú kategóriu, v ktorej jednoznačne dominuje spoločnosť Google. Inzerenti platia za to, aby sa ich reklamy zobrazovali užívateľom, ktorí zadávajú určitý dopyt do vyhľadávacích nástrojov. Reklamy sa potom zobrazia ako na odkazy na stránky.

2. Display reklama alebo bannery

Tento typ reklamy patrí k najobľúbenejšej forme reklamy. Reklamné bannery sa zobrazujú na webových stránkach, pričom mávajú rôzne veľkosti. Odlišujú sa aj pozíciou svojho umiestnenia, formátom, obrázkami či multimediálnym obsahom. Takisto sa dá navoliť, či chcete, aby sa bannery zobrazovali všetkým návštevníkom, alebo aby sa automaticky spustili na určitý profil, miesto alebo záujmy návštevníka. Vtedy sa totiž jedná o efektívnejší spôsob takejto reklamy.


Silná reklama prostredníctvom sociálnych médií

Aj keď väčšina online reklám už tradične funguje cez vyhľadávače a webové stránky, sociálne siete ako Facebook, Twiter, Linkedln sú perfektnými kanálmi na spustenie reklám. Reklamy, ktoré sa nachádzajú na sociálnych sieťach, sú zväčša grafické reklamy.

Ich veľkou výhodou je to, že o používateľoch vedia veľmi veľa informácií (od demografických údajov až po konkrétne aktivity používateľov). A tak môžu svoje reklamy oveľa lepšie zacieliť, reklamy bývajú efektívne a dobre oslovujú potenciálnych zákazníkov. Podnikatelia, ktorí sa snažia predať e-book, túto efektívnu reklamu veľmi často využívajú.


E-mailová reklama

E-mail je veľmi výkonným nástrojom, ktorý sa vyznačuje vysokou úspešnosťou, napr. v prípade predaja kníh online. V tomto prípade je dôležité vytvoriť e-mailovú databázu alebo si tiež zaplatiť rôzne funkcie, ktoré majú schopnosť rýchlo zvýšiť predaj.


Ako je to s online reklamou a jej predajom?

Bannery sú umiestňované na tých stránkach, ktoré sa pýšia vysokou návštevnosťou. Cena za umiestnenie takejto reklamy je odvodená od sledovanosti stránky, to znamená, aký je počet zobrazení stránky. Takisto to závisí od počtu kliknutí na banner alebo sa ráta na základe akcie a predaja. V poslednom prípade sa napríklad návštevník cez reklamu dostane na web, z ktorého vykoná určitú akciu – napr. objednanie tovaru z webu.

Čo sa týka tejto reklamy, inzerenti majú možnosť platiť pevnú cenu, pričom sa ich reklama bude zobrazovať určitú stanovenú dobu a neberie sa ohľad na to, koľkokrát sa zobrazí alebo koľkokrát je na ňu kliknuté. Reklamy sa predávajú pomocou reklamných sietí. Reklamy sa zobrazujú na rôznych weboch podľa zvolených parametrov.

Reklama pre vyhľadávače je súčasťou SEM, teda marketingu pre vyhľadávače. Jednou z častí SEM je SEO, teda optimalizácia pre vyhľadávače. Tu sa obchodníci pokúšajú o to, aby sa ich stránky zobrazovali čo najvyššie na prvej stránke vo výsledkoch vyhľadávania. Deje sa to prostredníctvom používania kľúčových slov. Tu si ale pozíciu nemôžete kúpiť. Metóda, o ktorej hovoríme, sa označuje aj ako organické vyhľadávanie.


Veľkosť a umiestnenie reklamy

Bannery sú zvyčajne umiestňované na hornej alebo dolnej strane webových stránok. Dnes je mnoho špecifických veľkostí aj formátov, takže záujemca o umiestnenie reklamy si môže vyberať. Cieľom je, aby sa čo najviac zjednodušila práca s týmito reklamami aj ich prevádzka.


Kontextová reklama

Ak hovoríme o kontextovej reklame, máme na mysli určité reklamné posolstvo, ktoré je vkladané na stránky v kontexte s ich obsahom. Táto reklama sa vyznačuje vysokou pravdepodobnosťou zacielenia na cieľovú skupinu používateľov.

Určite je to účinnejšie, ako bannery na weboch bez spoločného obsahu. Pri kontextovej reklame ide to, že sa prideľujú určité kľúčové slová k reklamnej „správe“, pričom korešpondujú s obsahom web stránky.

Ako to presnejšie funguje? Na jednej strane stojí inzerent, ktorý chce niekam na základe svojich kľúčových slov umiestniť reklamu. Na druhej strane sú majitelia webov, ktorý majú priestor pre tieto reklamy. Reklamný systém je tu na to, aby prehľadal webové stránky pre kľúčové slová a spojí reklamu s relevantnou stránkou. Najväčšou reklamnou sieťou je služba Google AdWords.

Aj kontextové reklamy majú svoje formy. Ide o také hlavné odlíšenie a tým je spôsob platby. Inzerent neplatí za zobrazenie reklamy, ale až za návštevu cieľovej stránky, zjednodušene povedané – za kliknutie. Nazýva sa to tiež PPC.


Behaviorálna reklama

Tento typ reklamy je zacielený na návštevníkov a to na základe informácií, ktoré sa reklamné systémy dozvedia. Zistia ako sa návštevník správa pri prehliadaní internetu, aké stránky navštevuje, na aké odkazy kliká, koľko času strávi na stránkach a aké vyhľadávania uskutočňuje. Behaviorálna reklama sa uspôsobí tak, aby reagovala na vaše záujmy.


A ako je to s Pop-up reklamou?

Tú by sme mohli charakterizovať ako vyskakovacie okno obsahujúce reklamu. Zobrazí sa zvyčajne vtedy, keď vstúpite na stránku, na ktorej reklama „sídli“. Keďže však toto vyskakovanie používatelia veľmi nemajú radi, tento typ reklamy je trochu na ústupe.


Pop-down reklama

Ide takisto o pop-up reklamu, ale takú, ktorá sa zobrazí na pozadí tak, aby sa stihla najprv načítať. Používatelia ju totiž odklikli zvyčajne skôr, než sa načítalo jej grafické prevedenie.


Keďže má dnes prístup na internet takmer každý a nákupy cez internet sa stávajú čoraz viac populárne, online reklama je skvelým spôsobom, ako upozorniť na svoj web a pritiahnuť zákazníkov. Vďaka online reklame môžete zachytiť cieľovú skupinu v akúkoľvek dobu a cena za produkciu či umiestnenie je dosť nízka na to, aby ju využili aj menší podnikatelia.

Na záver si pripomeňme možnosti, ktoré máte:

Plošná reklama, textová, intextová reklama, reklama pre vyhľadávače, SEO, nákup či výmena reklám... Ide to prostredníctvom modelov ako platba za klik, platba za zobrazenie, za pevné umiestnenie a čas, platba za akciu, platba za vzhliadnutie, za predaj a pod.



Páčil sa Vám tento článok?

Zdielajte ho

Tip

Uľahčite si zadávanie dopytov


Zaregistujte sa zdarma ako dopytujúci a ušetrite čas pri pridávaní budúcich dopytov


Uložte si Vaše kontaktné údaje a následne nebude potrebné ich opakované zadávanie a overovanie


Registrácia zdarma